Mówiąc o konsultantach online, mam na myśli przede wszystkim osoby, które sprytnie przeniosły swój „stacjonarny” zawód do Internetu. Wśród osób, które poznałam w nomadycznej społeczności w Tajlandii czy na Bali, były m.in.: dietetyk online, trener online, psycholog online. Pomysły potrafią być bardzo niestandardowe – od doradców ds. nieruchomości czy rozwijania coworkingów, po doradców od spraw sercowo-randkowych.
W Polsce rynek usług online nadal jest słabo zagospodarowany i nie ma tutaj, poza blogerami, tak wielu widocznych twarzy. Zupełnie inaczej niż w TV, gdzie z marszu możemy przypisać telewizyjne gwiazdy do poszczególnych tematów, np. gotowanie – Karol Okrasa, Robert Makłowicz, podróże – Martyna Wojciechowska.
W Internecie jest znacznie słabiej, choć i tutaj powoli wyrastają nam małe gwiazdy. Wybierają one konkretny temat, specjalizują się z w nim, tworzą autorskie programy, metody albo kursy, często prowadzą specjalistyczne blogi, a to, co robią, śmiało podpisują własnym nazwiskiem – to przyszła czołówka internetowej ligi ekspertów. To oni będą nas uczyć, trenować, informować, po to byśmy kupili ich produkty lub usługi.
Chcesz pracować zdalnie, ale nie wiesz od czego zacząć, gdzie zdobyć umiejętności i dobrych klientów oraz jak się rozliczać z klientami?
Zapisz się na kurs “Pracuj Zdalnie”, który rusza już wkróce!
Już dziś możesz zapisać się do newslettera i odebrać zestaw darmowych e-booków i szkoleń, które pomogą Ci zacząć pracować zdalnie.
Prawie każdy zawód można w takiej czy innej formie przenieść do Internetu. Myślę, że pomysłów tak naprawdę jest bez liku i wszystko zależy od:
To, że coś nie jest popularne, nie znaczy, że nie zadziała. Wybierając coś, czego jeszcze nikt nie robi, dajemy sobie sporą szansę – nie mamy konkurencji, z drugiej strony, sami musimy przecierać szlaki.
Liczy się pomysł i konsekwencja. Metody działania i promocji konsultantów online w zasadzie są podobne, nie musimy wymyślać koła, wystarczy znaleźć osoby, które świetnie sobie radzą, i podglądać ich sposób działania.
Przykładowe zawody:
Z założenia konsultant to osoba wyspecjalizowana, posiadająca głęboką wiedzę i praktykę w jakiejś dziedzinie lub w kilku dziedzinach, w niektórych przypadkach potrzebne jest posiadanie licencji lub zdanie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje.
Jeśli mamy jakąś specjalizację, to kolejnym krokiem jest znalezienie metody na świadczenie danych usług online za pomocą dostępnych narzędzi. Mam na myśli nie tylko maila i Skype’a, ale przede wszystkim narzędzie marketingu online (tutaj wśród konsultantów królują wszelkiego rodzaju transmisje live (Facebook live, Instagram, Webinaria).
Nieodzowną częścią jest zbudowanie własnej marki osobistej, czyli tego, na co w Polsce nadal często patrzymy z przymrużeniem oka. Rzut oka na różnicę w zarobkach między tymi, którzy stworzyli własną markę, a tymi, którzy „nie mają czasu na takie wygłupy”, wystarczy, by dowieść, że wygrywają jednak ci, którzy o własną markę dbają.
Stworzenie marki osobistej to podstawa w zawodzie konsultanta online. Oczywiście inaczej markę tę będą tworzyć osoby, które swoje usługi kierują do firm i klientów korporacyjnych, inaczej ci, którzy będą chcieli dotrzeć do internautów. Będą oni również korzystać z innego zestawu narzędzi.
Stworzenie marki osobistej wymaga przede wszystkim pomysłu na siebie, odważnego działania i znajomości narzędzi marketingu online oraz ich prawidłowego doboru. Dziś posiadanie bloga nie jest już konieczne, by zaistnieć. Równie skuteczną platformą komunikacji mogą być trafnie dobrane media społecznościowe w połączeniu z własną listą mailingową.
Konsultant powinien posiadać atrybuty eksperta:
Dochody konsultantów online zwykle pochodzą z różnych źródeł. Zarabiają oni przede wszystkim na sprzedawaniu własnych usług i własnych produktów – od indywidualnego coachingu, udzielania porad, po własne książki i kursy.
Czytaj więcej:
1 Comment
[…] Przeczytaj więcej: Pomysł na pracę zdalną: konsulant. […]